Bordtennisklubberne landet over har i dette efterår haft Åbent Hus for at tiltrække flere fra gruppen af ældre, som havde mod på at genfinde lysten til bordtennis og andre til at prøve bordtennis for første gang. Og resultatet af anstrengelserne har været overvældende, fastslår Ole Hückelkamp, medlem af fællesudvalget for BAT60+.
– Jeg synes, at der er fantastisk hvad der er opnået med klubbernes Åbent Hus Kampagner. 435 nye potentielle spillere har besøgt klubberne og af disse har 365 meldt sig ind i klubberne som nye medlemmer, fortæller Ole Hückelkamp.
BAT60+ konceptet har tilført dansk bordtennis over 1.200 nye medlemmer på bare 2 ½ år. Og det er med til at vende de seneste mange års udvikling med tilbagegang af medlemmer i både DGI og DBTU.
Flere på vej
– Vi kan nu se en nænsom stigning i medlemsudviklingen. Og med en befolkningsudvikling med flere 60+ er det muligt at få gjort endnu flere interesseret i bordtennis, fastslår Ole Hückelkamp, og glæder sig over, at den nye BAT60+ organisation, der er et fællesprojekt oprettet af DGI og DBTU med støtte fra DIF, har fået støtte fra moderorganisationerne.
Både DGI’s og DIF’s udviklingsfonde har støttet BAT60+ med over 400.000 kr. siden 2016, og det har ifølge BAT60+ forretningsudvalg medvirket til at skabe væksten i medlemsudviklingen. Og samtidig er udviklingen med til at støtte klubbernes økonomi.
BAT60+ hjælp til klubberne
I 2018 deltog 48 bordtennisklubber i Åbent Hus kampagnen, hvilket var seks klubber mere end året forinden. 10 af klubberne i 2018 benyttede sig af direkte annoncering i lokale medier. Undersøgelser har i øvrigt påvis, at annoncering faktisk er en billig måde at skaffe nye 60+ medlemmer på, når annonceringen sammenholdes med artikler i lokale medier og følges op af generel 60+ markedsføring på Facebook og i de elektroniske medier mv.
Det har også vist sig at uge37 kampagnerne har været gunstig for dialogen klubberne imellem og i forhold til klubberne og BAT60+ organisationen.
– Mange nye samarbejdsformer klubberne imellem er opstået og flere initiativer klubberne imellem har skabt nye fællesskaber, faststår Ole Hückelkamp.
FAKTABOX:
GENERELT
Hvad er de vigtigste årsager til BAT60+ successen:
- BAT60+ indfrier behov i 60+ grupperingen for høj motionsværdi og moderat indsats, “alle kan være med”.
- BAT60+ indfrier behov for mangfoldige fællesskaber i foreningerne, tilpasset medlemmernes og den enkelte forenings behov.
- Timing har været nøgleordet i næsten tre år med BAT60+: “Det at udføre indsatserne på alle BAT60+’ kerneområder på det helt rigtige tidspunkt og på den helt rigtige måde”, er vi lykkedes med!
- Fantastisk vækst (ca. 1.200 på 2 1/2 år eller 61 pct.) i antal 60+ bordtennisspillere i Danmark. Massiv markedsføring i alle medier (hvem husker ikke 115.000 visninger af BAT60+ video på Facebook), og på grund af højt niveau af ekstrovert, opsøgende arbejde i jagten på flere medlemmer.
- BAT60+ team med stor viden og erfaring. Solid platform.
VÆKSTEN (Kilde: https://medlemstal.dk og internt materiale BAT60+ for medlemsoptælling uge37-47 2018).
DGI+DBTU+DFIF a): | Medlemmer | Vækst | Vækst% |
31/12/2015 b) | 2.113 | ||
31. december 2016 | 2.254 | 141 | 7% |
31. december 2017 | 2.768 | 514 | 23% |
31. december 2018 c) | 3.400 | 632 | 23% |
I alt = | 1.287 | 61% | |
a) Renset for “fælles-foreninger”. | |||
b) 1/2 driftsår i BAT60+ | |||
c) Fakta: Alene +345 medlemmer dokumenteret indmeldt uge37-47 2018 |
Af Per Frederiksen